Facebook Twitter Tunein YouTube

Topmusici uit de Lage Landen bevestigen vier keer Mozart

Vier cd’s, de ene (nog) beter dan de andere maar alle vier van een niveau dat toelaat ze bij elkaar in een wat meer uitgebreide recensie te bespreken. De broers Lucas & Arthur Jussen en Sir Neville Marriner, het Roeland Hendrikx Ensemble, Winds Unlimited en Quatuor Dialogues & Ewald Demeyere doen ons luisteren naar vier keer (h)eerlijke Mozart.

De dubbele pianoconcerti en een vierhandige sonate van Mozart

Mozart was een late tiener, jonge twintiger toen hij al een aantal betere werken voor piano schreef en er zouden er nog heel wat volgen. Erg jong in feite, was hij al zeer rijp en wist als geen ander uit de ‘te veel noten’ de essentie te halen en zo alles te verheffen tot een immense Schoonheid mede dankzij zijn oneindig en zo bepalend geniaal talent. En kijk, talent, dat is wat de broers Lucas en Arthur Jussen ook hebben. Ze kregen het, net als Mozart, van huis mee en de broers hun ouders, beiden muzikanten, hebben hun zonen alle denkbare kansen gegeven om hun talent ten volle te doen ontwikkelen, zoals Leopold Mozart met zijn Amadeus deed. Het resultaat van het genie Mozart kennen we. De resultaten bij de broers Jussen horen we regelmatig en hun talent leidde tot een uiterst mooie cd waar Wolfgang Amadeus Mozart zo zuiver als maar mogelijk in vertolkt wordt.

Klarinet, Mozart, Roeland Hendrikx: een perfecte combinatie

Mozart hield van klarinet en dat heeft zich onder meer in het beroemde klarinetconcerto vertaald. Gelukkig bleef het niet bij dat concerto alleen en bovendien leent nogal wat werk van Mozart zich tot transcripties waar de klarinet kan van profiteren.

Roeland Hendrikx heeft een eigen ensemble voor kamermuziek opgericht met instrumentalisten die tot de crème van ons land behoren en die het ook internationaal waarmaken.  De namen geven we alvast mee: Alexei Moshkov en An Simoens als violisten, Sander Geerts op de altviool, Anthony Gröger bespeelt zijn vertrouwde cello, Liebrecht Vanbeckevoort vinden we aan de piano en Roeland Hendrikx bespeelt uiteraard de klarinet en samen vormen ze het Roeland Hendrikx Ensemble.

Deze toplaag musici staat als vanzelfsprekend borg voor een uitvoering die in elke betere cd-handel in binnen- én buitenland mag (moet) aangeboden worden. Zij weten hoe het publiek te beroeren en mee te voeren, hoe het te beklijven om het met de eigen woorden van het ensemble te zeggen.

Winds Unlimited met Harmoniemuziek uit Mozarts favoriete opera’s

Velen onder u weten het, anderen (nog) niet en dus graag volgende info: omdat in Mozarts tijd er geen media waren zoals vandaag de dag en men toch de nieuwste opera’s snel bekendheid wilde geven, werden delen van die opera’s bewerkt voor blazersensembles. Het ensemble Winds Unlimited presenteert sinds de oprichting heel wat muziek voor ‘harmonie’ uit de gouden jaren voor deze ensemblevorm, zeg maar tussen 1780 en 1820. De harmonie was ontzettend populair en wie kon, maakte er gebruik van om zijn werken te promoten, hopend op grote bestellingen. Het was terecht dat deze muziekvorm zo populair was en eigenlijk is dat toch nog wel wat.

Winds Unlimited laat u luisteren naar bewerkingen van drie oneindig populaire opera’s van de grootste aller tijden, onder meer als operacomponist. U hoort delen uit Le Nozze di Figaro, La Clemenza di Tito en Don Giovanni. Muziek om duimen en vingers af te likken, zo is het op zich en zo is het ook bij het beluisteren van deze uitvoering. Een beetje nadelig is dat ze mij minder doordravend geïnspireerd schijnt en dat de groep solisten zichzelf wat teveel profileert. Eigenlijk sluit dit toch ook weer aan bij het oorspronkelijke doel van ‘Die Harmonie’, jezelf én de muziek verkopen.

Gran Partita in bewerking

Wie de film Amadeus zag, of het toneelstuk, zal altijd wel bijblijven hoe de ‘slechte’ Salieri beschrijft hoe Wolfgang Amadeus Mozart daar zomaar ineens, op de geniaalst mogelijke wijze, de hobo haar intrede laat doen in het largo waar het werk mee opent. En of dit geniaal is, en pakkend en je kan doen wenen…

Maar wenen kan ik niet doen, noch grijpt het aan in deze uitvoering en bewerking. Een bewerking van Christian Friedrich Gottlieb Schwencke, tijdgenoot van Mozart, wordt hier gespeeld door het Quatuor Dialogos & Ewald Demeyere.

De inzet op zich is wat snedig en kort en mocht heel wat meer ‘Sehnsucht’ uitdragen want als er iets is dat dit werk als rode draad heeft, is het wel dat mooie Duitse woord waar geen andere taal een ideale vertaling voor kon vinden. De viool durft het zelfs aan een glissando te maken en dat past toch niet, zo meen ik, ook al zijn er mensen die dat net wel kunnen genieten.

Ludwig Van Mechelen

—-

Geprikkeld ? Lees meer op www.klassiek-centraal.be

Klassiek Centraal

Recent