Facebook Twitter Tunein YouTube

Solide Kuss Quartet in Koninklijk Conservatorium Brussel

Hoe evoceer je (mede)lijden in een programma voor strijkkwartet ? Haydns Sieben letzten Worte is in dat geval een certitude, en ook Der Tod und das Mädchen van Schubert past in het plaatje. Het Kuss Quartett combineerde deze klassiekers met hedendaagse composities van Harrison Birtwistle en Thomas Adès.

Het is pas de tweede keer dat dit viertal uit Berlijn bij ons over de podiumvloer komt. Nochtans timmert dit kwartet, genoemd naar primaria Jana Kuss, al sinds 2002 aan de weg. Met zijn overwinning op de Premio Paolo Borciani maakte het ensemble een vliegende start, en trad op die manier in de voetsporen van illustere collega’s als het Artemis Quartet. Het volgende jaar werd het door de European Concert Hall Organization (ECHO) als Rising Star geselecteerd. Sindsdien is het Kuss Quartett een graag geziene gast in de meest gerenommeerde concertzalen, en dit zowel binnen als buiten Europa.

Met een programma dat zorgvuldig rond de dood en vergankelijkheid was opgebouwd, speelden de leden van het Kuss Quartett gevat op de thematiek van lijden en medelijden in. Voor de pauze kreeg het publiek telkens drie fragmenten te horen uit Haydns Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (1787), Harrison Birtwistles Pulse Shadows (1996) en Thomas Adès’ Arcadiana (1994). Het resultaat was een ietwat ongewone, maar door het scherpe contrast tussen de verschillende idiomen vooral bijzonder onderhoudende, negendelige suite. De enige compositie die echt van a tot z werd uitgevoerd, was het veertiende strijkkwartet van Schubert, beter bekend onder de noemer Der Tod und das Mädchen (1824). Een concertseizoen is niet compleet zonder een live-uitvoering van dit pakkende meesterwerk: een voorrecht dat de componist zelf nota bene nooit gegund was.

Tim De Backer

—-

Geprikkeld ? Lees meer op www.klassiek-centraal.be

Klassiek Centraal

Recent