Facebook Twitter Tunein YouTube

Perfect parcours voor Amazing Haydn

Hoe de organisatie van Amazing Haydn het elk jaar weer klaarspeelt om, in de traditie van het festival, steeds opnieuw te verassen met kwalitatieve en spitante ensembles en orkesten is mij een raadsel.  Feit is dat de net afgelopen editie van 2018 er weer eentje was van een gedegen niveau.

Dit festival, waar de Weense klassiek en de erfenis van Joseph Haydn centraal staat, brengt jaarlijks steengoede musici uit de heimat van Haydn (en dat mag je zeer ruim interpreteren) naar ons land.  Mensen die zijn oeuvre en dat van zijn tijdgenoten en leerlingen brengen vanuit zijn eigen wereld.

Het Concilium Musicum Wien mocht begin oktober de spits afbijten.  Het gezelschap werd opgericht in de schoot van het Haydn Gesellschaft Wien, ze musiceren op originele instrumenten van rond 1800 en kennen het werk van de Meester als geen ander.

Smetana zal voor mij nooit meer hetzelfde klinken dankzij Thomas Irnberger van het Liszt Trio Wien, waarmee we bij het tweede concert zijn aanbeland.  Zijn inzet greep je bij de keel en liet je niet meer los tot aan het einde van het werk.

Met het Linos Ensemble kwam de afsluiter niet uit Oostenrijk, zoals de twee vorige, maar wel uit Duitsland.  Kamermuziek “par excellence” door ervaren musici die weten hoe je op internationale festivals het publiek kan bekoren.

Naast de uitgekiende programmatie is er echter nog iets wat dit festival uniek maakt; de ongelooflijke, oprechte warmte en hartelijkheid van de organisatie.  Het brengt je als toeschouwer een soort rust waardoor je vanzelf mee opgaat in de geest van Joseph Haydn en zijn muziek.

Met dank aan Carine Peeraer voor de foto’s op onze facebook pagina.

Recent