Facebook Twitter Tunein YouTube
nu:

DVOŘÁK REQUIEM met HARTMUT HAENCHEN

De tijd nemen om te gedenken en te herinneren, de Munt doet het ieder jaar met een requiem-concert. Dit seizoen wordt deze gewaardeerde traditie verder gezet met de dodenmis van de Tsjechische componist Antonín Dvořák.

Het werk heeft alles wat je van een romantisch componist aan het begin van zijn late creatieve piek mag verwachten: grootsheid, dramatiek en verinnerlijkte spiritualiteit – alles met grote melodische inventiviteit en vakmanschap in muziek gedreven.

Religieuze muziek heeft een relatief klein aandeel in het oeuvre van Dvořák, maar is kwalitatief niet te onderschatten. Zijn bekendste en vandaag nog meest gespeelde werk in het genre is het Stabat Mater uit 1877. De Londense première daarvan was zo’n succes dat het hem een hele reeks concerten en in 1888 een compositieopdracht ‘of first importance’ voor het Birmingham Triennial Music Festival opleverde.

Maakt Dvořák voor zijn Requiem weliswaar ruim gebruik van zijn ervaring als operacomponist, het werk wordt nooit zo ‘theatraal’ als de versie van Verdi of Berlioz. Qua stijl sluit het eerder aan bij de dodenmis van Cherubini, en hier en daar leent hij zelfs ritmische modellen van Mozart. Anders dan bijna al zijn voorgangers biedt Dvořák op het einde geen visioen van troost of een hoopvol perspectief op het hiernamaals.

Met Hartmut Haenchen aan het hoofd van het Symfonieorkest van de Munt wordt dit concert een avond ‘of first importance’. De Duitse dirigent, zopas nog door Opernwelt verkozen tot Dirigent van het Jaar, heeft zijn voeling met het romantische repertoire in de Munt al vaak bewezen. Hij is dus de aangewezen man om de volle gevoelsrijkdom van dit onterecht weinig gespeelde requiem te verklanken.

Wanneer : 17 november – 20.00u
Waar : Paleis voor Schone Kunsten – Brussel
Info : www.demunt.be

Recent