Facebook Twitter Tunein YouTube

Beethovens klassieke Vioolsonaten

Ontdek hoe violist Lorenzo Gatto en pianist Julien Libeer Beethovens klassieke vioolsonaten uitvoeren. Hun klank is bescheiden maar hun lezing is oprecht. Het resultaat klinkt innemend en bescheiden en klinkt vooral mooi.

Bedachtzaam

Het is handig voor een recensent wanneer musici zichzelf voorstellen. Het is fijn voor de recensent om dan te mogen constateren dat hun voorstelling strookt met de klank. In het bijhorend boekje stellen de musici zich nl. als inleiding tot de tekst met achtergrondinformatie van Beate Angelika Kraus, voor als bedachtzame, contrasterende temperamenten die eerder een momentopname uitgebracht hebben dan wel een ultieme registratie. Inderdaad bedachtzaam en oprecht.

Van Flagey naar Zwitserland

Dit bedachtzaam avontuur begon in 2012 toen Gilles Ledure, directeur van Flagey, Lorenzo Gatto en Julien Libeer het aanbod deed om de complete sonaten voor viool en piano van Beethoven te presenteren. Nu is hun première opname van reeds drie sonaten verschenen, waaronder de beroemde Kreutzer Sonate. De cd werd opgenomen in de magnifieke Salle de musique van het Théâtre populaire romand, een akoestisch perfect uitgebalanceerde concertzaal uit 1955, in La Chaux-de-Fonds, de geboorteplaats van Le Corbusier in Zwitserland.

Gecomponeerd voor piano

Vioolsonaten waren in de eerste plaats pianosonaten met toevoeging van het (begeleidend) solo-instrument dat grotendeels de rechterhand van de pianopartij volgde. Pas later groeide het genre uit tot volwaardige kamermuziek met een muzikaal, Hegeliaanse dialectische wisselwerking en dialoog tussen twee even belangrijke partijen. De oorspronkelijke titel van op.12 was “Tre Sonate Per il Clavecimbalo o Forte-Piano con un Violino”. De Sonate op. 24 verscheen met als titel “Sonate pour le Piano Forte avec un violon”.

Michel Dutrieue

—-

Geprikkeld ? Lees meer op www.klassiek-centraal.be

Klassiek Centraal

Recent