Facebook Twitter Tunein YouTube

Amazing Haydn – Fascination Beethoven afgesloten Con Brio

Er zijn concerten waarvoor je kilometers zou rijden om ze toch maar niet te missen. Wie er vandaag (zondag) tegenop zag om de afstand naar Mechelen te overbruggen heeft niet alleen een prachtig concert gemist maar eveneens de kans om zoveel talent van eigen bodem samen aan het werk te zien.

Onder de titel “Heroïek in Napoleontische tijd” vond vandaag (zondag) het slotconcert plaats van de reeks “Amazing Haydn – Fascination Beethoven”.  Daarmee werden de beide grootmeesters netjes naast elkaar gezet om met een gepast eerbetoon de concerten af te sluiten.

Al van bij de eerste noot maakte dirigent Tom Van den Eynde met het Mechels Kamerorkest het aanwezige publiek in een volle Sint-Pieter- en Pauluskerk duidelijk dat dit niet zomaar een concert zou worden.  Met Beethovens Ouverture “Die Gesphöpfte des Prometheus”, Op.43 werd meteen de toon gezet voor de rest van de namiddag.  In het Pianoconcerto Nr.5 in Es, Op.73 “Empéreur” kon Stephanie Proot daarna al haar virtuositeit op het klavier kwijt.

Toen Joseph Haydn de Missa in Angustiis (mis voor bange tijden) schreef kon hij onmogelijk weten dat die vandaag nog zo brandend actueel zou zijn.  De mens leert het duidelijk nooit ook al zijn we ondertussen een paar honderd jaar verder.
Het Gentse koor Vivente Voce o.l.v. Jeroen Keymeulen hield die actualiteit echter ver buiten de St-Pieter- en Paulus.

Met deze concertreeks legde het Haydngenootschap (organisator van de concertreeks)  van in het begin de lat hoog voor wat betreft kwaliteit en niveau.  Het slot met enkel muzikanten van eigen bodem was daarvan een waardige afsluiter.

Erevoorzitter van het genootschap, vorst Anton II Esterházy de Galantha, kwam en zag dat het goed was, met hem ook de vele aanwezigen.

 

Recent