Facebook Twitter Tunein YouTube
nu:

Amazing Haydn 2017 : Festival bewijst eens te meer zijn kwaliteit

Wat doe je als een concert binnen een festival naar meer smaakt ? Dan ga je gewoon naar het volgende. Moeilijk wordt het als je na het slotconcert met hetzelfde gevoel blijft zitten. In dat geval mag je hopen dat er een jaar later opnieuw een concertreeks volgt. Wat Amazing Haydn betreft zijn we nu al gerustgesteld; 2018 brengt vanaf 7 oktober een nieuwe concertreeks.

Wat is het dat Amazing Haydn als festival van Weense Klassieke muziek zo aantrekkelijk maakt ?
De locaties dragen zeker bij aan de charme.  Stel je voor dat je plaatsneemt op de bankjes waar generaties geestelijken ooit hun vorming kregen, zoals in het Diocesaan Pastoraal Centrum.  Je ziet hen zo in kazuifel door de lange gangen naar het auditorium schuifelen voor de volgende uiteenzetting over het Grote Boek.  Ook hotel Martin’s Patershof behoorde ooit de clerus toe, het auditorium Keizer Karel vooraan in de voormalige kerk draagt zeker bij aan de intieme sfeer van de concerten aldaar.  En wat gezegd van de Sint Pieter- en Paulkerk aan de Veemarkt wanneer daar tijdens de vioolsolo’s de laaghangende herfstzon door de glasramen priemt ?

Misschien is het net die uitzonderlijke gemoedelijke sfeer die musici en gasten zo aanspreekt.
Vilém Veverka (hobo) zat tastbaar op het podium, je zou hem bij momenten bijna helpen blazen in het rietje of net met ingehouden adem zitten luisteren.  Het wordt meteen duidelijk waarom hij een hobofenomeen genoemd wordt.  Dat knusse gevoel was misschien nog meer aanwezig bij Trio Wiek in Martin’s Patershof, waar na de voorstelling steevast nog een zoetigheidje wacht.

Voor het slotconcert had de organisatie het Bayerisches Kammerorchester Bad Brückenau o.l.v. Johannes Moesus uigenodigd.  Toen de eerste noten van symfonie in g van Johan Baptist Vanhal door de kerk galmden wist de volle zaal al waar het aan toe was, en dan moest Tianwa Yang (viool) nog aantreden.  Tianwa wie ? Hoor ik u denken.  Een nobele onbekende hier, maar hopelijk brengt haar doortocht daar een beetje verandering in.  Hadden we het daarstraks over een hobofenomeen, dan is dit op zijn minst een vioolvirtuoos.  Hoe zij Pablo de Sarasate “beleefd” is fascinerend (zie fotovideo onderaan dit artikel).

De Weense Klassiek leent zich natuurlijk enorm tot deze concerten.  Amazing Haydn verstaat de kunst om deze steevast te combineren met een uitzonderlijk kader en straffe muzikanten.

Gehoord :
– 24/09/17 : Martinu Quartet en Vilém Veverka (hobo)
– 15/10/17 : Trio Wiek
– 22/10/17 : Bayerisches Kammerorchester Bad Brückenau o.l.v. Johannes Moesus en Tianwa Yang (viool)

Recent