Facebook Twitter Tunein YouTube

Alain Altinoglu en RENAUD CAPUÇON spelen Kodály en BARTÓK

Muziekdirecteur van De Munt Alain Altinoglu en violist Renaud Capuçon kennen elkaar al geruime tijd. In 2014 brachten ze samen een prachtige vertolking van Berlioz’ Harold en Italie.

Beide muzikanten vinden elkaar nu terug voor een concert met het Symfonieorkest en Koor van de Munt. Op het programma: het Tweede vioolconcerto van Béla Bartók en de Háry János-Suite, een zelden uitgevoerd werk van Zoltán Kodály.

Alles spant samen om beide Hongaarse componisten bijeen te brengen. Om te beginnen kenden ze elkaar van de Muziekacademie van Boedapest. Hun grote liefde voor Hongarije, hun passie voor volksmuziek en de etnomusicologie – samen verzamelen ze traditionele liederen op het Hongaarse platteland – en hun interesse voor de moderne muziek vormden de basis voor een diepgaande, levenslange vriendschap.
Zoltán Kodály (1882-1967) componeerde erg krachtige muziek, vooral voor stem en koor, maar evengoed voor symfonisch orkest. Voor zijn vriend Bartók bestond er geen twijfel over: “Kodály is een van de grootste componisten van onze tijd. Zijn kunst kent, net als de mijne, een dubbele oorsprong: ze is ontsproten uit het Hongaarse platteland en de moderne Franse muziek”. Zijn Háry János-Suite is een mooi voorbeeld van de buitengewone kwaliteiten van een componist die vaak genegeerd wordt buiten zijn geboorteland.

Béla Bartók (1881-1945) componeert zijn Tweede vioolconcerto tussen 1937 en 1938. Het is een moeilijke periode op politiek vlak, en Bartók zal uiteindelijk zelfs in ballingschap moeten vertrekken. Hij schrijft dit concerto voor zijn goede vriend, violist Zoltán Székely. Er is al heel wat inkt over gevloeid, vooral dan omwille van het gebruik van een thema met een herhaling van de twaalf chromatische tonen in het eerste deel. Nochtans staat deze muziek ver van de dodecafonie van Schoenberg. Bartók had wel interesse voor deze beweging maar bleef resoluut vasthouden aan een tonale grondslag. De finale, herschreven om tegemoet te komen aan de eisen van Székely, biedt de solist een virtuoze en briljante conclusie.

Wanneer : 22 mei – 20.00u
Waar : Paleis voor Schone Kunsten – Brussel
Info : www.demunt.be

 

Recent